Ринок нелегального алкоголю: причини розвитку та методи протидії

14.02.2018

За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, близько 25% алкогольних напоїв, що випускаються у всьому світі, не реєструються. Нелегальний алкоголь[i] – досить широка категорія: від пива, звареного любителями в домашніх умовах, до підпільного виробництва спиртних напоїв. Що впливає на стрімкий розвиток тіньового ринку в Україні та в усьому світі і як боротися з негативною тенденцією?

Дослідження Euromonitor International свідчать про те, що в низці країн, які розвиваються, частка нелегального алкоголю сягає 50% від загального обсягу ринку. Така ситуація створює серйозні ризики для здоров'я споживачів, підриває верховенство закону, не дає таких необхідних відрахувань до бюджету країни і суттєво ускладнює розвиток бізнесу легальних підприємств. Разом з тим, за даними Державної фіскальної служби (ДФС), за 2017 рік в Україні було вилучено нелегального алкоголю на понад 1 млрд грн. Однак це лише верхівка айсберга. На думку експертів, обсяг тіньового ринку алкоголю в Україні може сягати 200 млн літрів.

Основною причиною розвитку незаконного ринку експерти називають недостатній рівень державного контролю, який би регулював дотримання законодавчих норм. На думку Карлоса Бріто, головного виконавчого директора Anheuser-Busch InBev, не менш важливим фактором є слабка державна політика, спрямована на зниження рівня вживання алкоголю, виробленого в нелегальних умовах.

Ще одним ключовим фактором популяризації нелегальних спиртних напоїв є їхня цінова доступність на тлі підвищення цін на акцизний алкоголь. Згідно з оцінками Організації економічного співробітництва та розвитку, коли податки збільшуються до такої міри, що ринкові ціни перевищують купівельну спроможність населення, нелегальні напої стають більш вигідною альтернативою в порівнянні з оригінальним продуктом.

Незважаючи на невтішну статистику, в деяких країнах все ж спостерігається прогрес у боротьбі з поширенням нелегального алкоголю. Наприклад, пиво Impala компанії Anheuser-Busch InBev в Мозамбіку вариться на основі маніоки місцевого врожаю. Завдяки цьому уряд Мозамбіку розробив особливий акцизний режим, що дозволяє продавати це пиво на третину дешевше за звичайне. Таким чином, Impala стало доступною високоякісною альтернативою незаконному алкоголю. Даний проект також дав змогу понад 8 000 фермерів сформувати вигідний стійкий ринок збуту для свого врожаю. Цей приклад наочно демонструє ефективність співпраці держави і бізнесу для вирішення проблеми нелегального алкогольного ринку.

«Незаконне виробництво алкоголю не тільки негативно впливає на розвиток світових економік, бізнесів, а й, що найгірше, чинить найбільш згубний вплив на здоров'я споживачів алкогольних напоїв. З огляду на ці фактори, наша компанія докладає максимум зусиль для збереження та розвитку ринку легального алкоголю. Ми переконані, що наявність у продажу доступного пива є ефективним методом боротьби проти ринку незаконного алкоголю», коментує Карлос Бріто,CEO Anheuser-Busch InBev.​


[i] Нелегальний алкоголь – незаконний продукт, що продається під виглядом реальних брендів; алкоголь із бюджетної сировини, упакований у тару легальних брендів; алкоголь, випущений під незареєстрованими торговими марками або без зазначення будь-якої торгової марки; нелегально імпортований алкоголь; алкоголь «кустарного» виробництва, приготований у домашніх умовах; сурогатний алкоголь, що не призначений для споживання людьми, наприклад фармацевтичний, але поставляється на ринок; легальний алкоголь місцевого виробництва, що не піддавався оподаткуванню.